Luento 5. Liiketoimintaetiikka ja vastuullisuuden johtaminen

Luennolla kävimme läpi erilaisia näkökulmia etiikkaan organisaatioissa, ja millaista on vastuullinen toiminta yrityksessä. Ensimmäisenä kävimme läpi luentodioja, joista nousi paljon tuttuja aiheita kurssikirjasta, mieleenpainuvimpana yrityksen yhteiskuntavastuu (Corporate social responsibility). Se voidaan määritellä yrityksen vapaaehtoiseksi yritykseksi sitoutua kestävään kehitykseen. Yritysten vastuullisuuteen liittyy erilaisia vastuullisuusalueita, joita ovat yrityksen sosiaalinen vastuu, vastuu ympäristöstä sekä taloudellinen vastuu. Yritykset, jotka niin sanotusti saavuttavat yhteiskuntavastuun, ajattelevat enemmän kuin vain rahan tekemistä ja kiinnittävät huomiota sosiaalisiin ja ympäristöön liittyviin ongelmiin. Yritykset myös käyttäytyvät eettisesti ja osoittavat rehellisyyttä ja avoimuutta kaikessa toiminnassaan sekä osallistuvat heidän vaikutuksensa alla olevien yhteisöjen toimintaan parantamalla sosiaalista hyvinvointia ja tarjoamalla yhteisötukea mm. hyväntekeväisyyden avulla.  
Yritysten yhteiskuntavastuun lisäksi luennon toisena pääkäsitteenä oli etiikka. Etiikka liittyy vahvasti myös yrityksen yhteiskuntavastuuseen.  Opimme etiikasta laajasti erilaisista näkökulmista katsottuna. Etiikkaan liittyen meillä oli tuntitehtävä. Tuntitehtävänä toimi väittely, ja jakaannuimme ryhmiin, ja jokaisella ryhmällä oli oma väite mitä piti puolustaa ja kehittää vastaväitteitä. Huomasimme nopeasti, ettei väitteiden puolustaminen todellakaan ollut niin yksinkertaista. Pääsimme soveltamaan kirjasta tuttuja käsitteitä väittelyssä. Esimerkiksi lainsäädännön noudattaminen ei riitä eettisessä ja vastuullisessa liiketoiminnassa, vaikka useat organisaatiot niin ajattelevatkin.  
Kävimme luennolla läpi myös erilaisia yritysten kohuja, missä eettinen toiminta on ollut kyseenalaista. Sitä luulisi, että yritykset tänä päivänä pyrkisivät kaikki eettiseen ja vastuulliseen toimintaan, mutta omienkin kokemusten myötä olen ymmärtänyt, ettei asia todella ole niin. Omassa työpaikassani esimerkiksi työntekijöitä lennätetään Kuopiosta Helsinkiin koulutuksiin, mikä ei mielestäni ole ympäristöllisesti vastuullista. Jos työpaikkani haluaisi olla “vihreämpi”, lähetettäisiin työntekijät ennemmin junalla. Pohdin, voisiko tällaisesta asiasta spekulointi julkisesti aiheuttaa muutosta yrityksen toiminnassa.  
Opimme erilaisia näkökulmia yrityksen eettiseen käyttäytymiseen liittyen, kuten normatiivisen etiikan, kuvailevan etiikan, ansaitsevan etiikan, yksilön vastuullisen etiikan sekä etiikan byrokraattisena vastuuna. Nämä käsitteet olivat myös kirjasta tuttuja, ja luennolla opimme niistä pääpointit.  
Tämän luentokerran vierailijoina olivat K-Supermarket Matkuksen K-kauppiaat. Mieleenpainuvimpana esityksestä jäi vastuullisuus. Itsellenikin tuli yllätyksenä, kuinka iso prioriteetti vastuullisuus on K-Supermarketilla ja koko Keskon konsernilla.  

- Hanna, Tiia ja Sonja

Kommentit